måndag 12 juli 2010

Det är inte alltid roligt att ha rätt!!

I förra inlägget försökte jag mig på att tippa finalen, och tyvärr blev jag mer sannspådd än vad jag egentligen hade velat. Jag skrev "Vad som kan hända är att holländarna spelar fult, stör Spanien och att domaren Webb tappar kontrollen över matchen. Holländarna är duktiga på att spela med/mot domaren och försöker ständigt påverka honom - och mitt förtroende för Webb är inte så stort. Jag tycker att han ibland saknar "fotbollskänslan" och värderar situationerna felaktigt. Van Bommel och De Jong är inga snälla gossar på Hollands mittfält och fysiskt överlägsna spanjorerna. Men mitt tips är 1-0 till Spanien i finalen, målet gjort av Iniesta, som blir allt bättre och bättre för varje match han spelar i VM."
... och tyvärr blev det en ganska så bra beskrivning av finalen. När inte Webb tog tag i holländarnas medvetet ojusta spel direkt blev resultatet att holländarna tog för sig allt mer och spanjorerna blev allt mer frustrerade, dels på de ojusta holländarna, dels på den inkompetente domaren. Och när Webb började varna så varnade han åt bägge håll så efter en halvtimma hade Holland tre och Spanien två gula kort. När matchen var slutspelad hade Holland nio gula kort (Heitinga två och utvisad) och Spanien fem, totalt 14 gula kort och en av de fulaste VM-finalerna någonsin.
Varför blev det så? Två skäl ser jag; det ena var att Holland såg det som sin enda chans att störa Spanien, det andra var att domaren Webb inte lyckades stävja holländarnas fula spel. Tyvärr har holländarna en dålig tradition på senare år att uppträda odisciplinerat - jag minns åttondelsfinalen mot Portugal i förra VM då den ryske domaren Ivanov fick hård kritik för att han delade ut så många kort - tolv gula och fyra röda!. Jag tycker att kritiken skulle riktats mot spelarna, där både portugiser och holländare uppträdde mycket osportsligt. Jag citerar vad Gunanr Persson skrev i VM-boken:"Ivanov skulle under den här matchen komma att varna tolv spelare, varav fyra fick ytterligare ett gult och därmed blev utvisade. Efteråt konstaterade han att detta var den råaste match han någonsin sett. Gjorde han något fel? Kanske. Han följde de instruktioner FIFA gett sina domare. Han blåste av, och varnade, där det var befogat. Men han insåg aldrig att båda lagen var övertända och att det hade krävts en kraftig markering direkt. Tillfället kom i samband med den första laddade situationen, när Boulahrouz efter sju minuter satte dobbarna i låret på Christiano Ronaldo. Det var en foul som var planerad på förhand och som därför utfördes med överdriven brutalitet. Ivanov nöjde sig med att varna där han borde ha visat ut. Ett rött kort direkt hade kunnat fungera som en handbroms."
Parallellen till gårdagens final är uppenbar (De Jongs överfall på Alonso, Van Bommels överfall på Iniesta) med skillnaden att Spanien lyckades behärska sig och inte gav igen med samma mynt (som Portugal gjorde för fyra år sedan) utan försökte fortsätta att spela sitt spel.
Spanien vann till slut och är i mina ögon värdiga mästare - utan att ha fått sitt spel att stämma till fullo. Men de trillar boll bättre än något annat lag och till slut kommer målet (finalen var fjärde matchen i rad som man vann med 1-0!!).
Jag återkommer med en summering av VM 2010 i Sydafrika - nu lockar badet!

Inga kommentarer: