söndag 22 juni 2008

Spanien bröt mönstret

Har precis sett Spanien besegra Italien efter straffsparksläggning - och jag kan inte säga att jag blev imponerad. Det var två lag som satte försiktigheten främst och inget av lagen vågade anfalla av rädsla för att blotta sig bakåt. Matchen saknade helt klara målchanser under två timmars spel - och det är inte vad jag vill se av en kvartsfinal i ett mästerskap.

Nu blir det semifinal för de två lag som gick vidare från Sveriges grupp och bägge lagen från "dödens grupp"(Holland och Italien) är utslagna. Blir Sveriges prestation bättre för det?

När Spanien och Ryssland möttes i första gruppspelsmatchen slutade det med en klar spansk seger, 4 - 1, efter ett sorglöst ryskt försvarsspel. Men Ryssland skapade en hel del målchanser i matchen och jag tror vi kan se fram emot en oviss match som jag tror vinns av Ryssland tack vare att man vågar mer. Dvs, Guus Hiddink är en större chanstagare än Luis Aragones. Arshavin var inte med i första matchen och vad han betyder har vi sett i två matcher nu.

Nu blir det lillsemester, två och en halv dag i Skåne innan jag är tillbaka hemma till första semifinalen.

Som avslutning: fundera lite på skillnaderna i antalet anfall i matchen Grekland-Sverige (12 stycken) och Holland-Ryssland (52 stycken). Är det samma idrott som utövas?

Inga kommentarer: