fredag 27 juni 2014

Åttondelsfinalerna

Nu börjar utslagsmatcherna i VM - vinna eller försvinna, dags för de stora hjältarna att kliva fram. Det blev inga större överraskningar i slutomgången i gruppspelet. Jag trodde Chile skulle slå Holland, men så blev det inte. Därför möts nu Brasilien och Chile i en tät match, där jag tror Brasilien kan bli avslöjade. Frågan är om Neymar kan fortsätta att leverera, fyra mål hittills är förnämligt. Han trivs med uppmärksamheten och kan mycket väl bli hjälte ännu en gång! Försvaret, som många experter hyllar, ser jag som Brasiliens svaga punkt och jag tror inte de klarar av att hålla nollan. Tips: Brasilien går vidare, men det kan bli tack vare domarhjälp!
I lördagens andra åttondelsfinal möts Colombia och Uruguay i en oviss drabbning. Uruguay har fått Suarez avstängd efter bitattacken mot Italiens Chiellini och har därmed mist en av världens främsta avslutare. Jag tror ändå att de är lite starkare (mer rutinerade) än Colombia och de går vidare.
På söndagen är det Europas tur, Holland möter Mexico och Grekland tar sig an Costa Rica. Jag tror på Holland, men inte på Grekland. Holland har många avslutare, inte bara Robben och Van Persie, och det tror jag fäller avgörandet mot Mexico. Grekland tycker jag är det svagaste laget av de sexton sista och jag tror att ett inspirerat Costa Rica fortsätter att överraska på omvärlden.
Frankrike möter Nigeria och Tyskland möter Algeriet i två mycket intressanta matcher på måndag. Nigeria har, som (nästan) alla afrikanska lag problem med organisationen och pengarna och det talas om strejk bland spelarna för att få ut utlovade bonusersättningar. Frankrike har övertygat och har en bred trupp och skall inte ha några större problem med Nigeria. Då kan Tyskland få det jobbigare mot ett revanschsuget Algeriet och jag ser framför mig en tät och hård match där domaren kommer att sättas på hårda prov.
I den avslutande omgången på tisdag möter Argentina Schweiz och Belgien USA, två matcher med två klara favoriter. Men här tror jag att det finns utrymme för en eller två riktiga skrällar. Om Schweiz kan neutralisera Messi (det blir svårt) eller USA kan kämpa sig till ett övertag mot Belgien, kan det skrälla till i VM!
Det har varit ett ovanligt offensivt VM hittills med många mål (136 stycken) i gruppspelet. Det är positivt! En sak som jag ser med oro på är de ideliga stämplingarna. I nästan varje närkamp är det en - eller två - rejäla stämplingar. Det måste beivras - jag tror att dessa stämplingar görs avsiktligt och det innebär stora olycksrisker för spelarna. Här måste spelarna ta sitt eget ansvar och visa mer respekt för varandra.
Domarna kommer - liksom vid tidigare VM - att få en huvudroll. De har ingen lätt uppgift och saknar de då "bollkänslan" så får de ofta svårt att avgöra de besvärliga situationer som ideligen uppstår. Jag tycker att svenska teamet med Jonas Ericsson har klarat sig utmärkt hittills, men är mer oroad över engelsmannen Howard Webb som skall döma Brasilien-Chile. Jag tycker att han är för ojämn i sin bedömning (VM-finalen 2010!!). Holländaren Kuipers dömer Colombia-Uruguay.
Avslutningsvis mitt tips i åttondelsmatcherna: Brasilien - Chile 2-1, Colombia - Uruguay 0-1, Holland - Mexico 3-1, Costa Rica - Grekland 2-0, Frankrike - Nigeria 3-1, Tyskland - Algeriet 2-2 (Tyskland vidare på straffar!), Argentina - Schweiz 2-1, Belgien - USA 2-3.
Nu väntar fyra intensiva fotbollskvällar - passa på att njut!

Inga kommentarer: