onsdag 25 mars 2009

Inga problem borta mot Portugal!?

På lördag är det allvar igen, VM-kval mot Portugal på bortaplan, kan det bli svårare? Ja, definitivt - och ser man på det historiskt så är det en lätt match!
I fyra tidigare kvalmatcher mot Portugal på bortaplan har Sverige noterat imponerande tre segrar och endast en poängmiss, en oavgjord. Således ingen förlust hittills på bortaplan mot Portugal.
Då är hemmastatistiken betydligt sämre med bara en vinst, en oavgjord och två förluster - och så ytterligare en oavgjord i fjolårets kvalmatch, 0-0.

Alla +50 kommer väl ihåg när Inge Danielsson blev Portugalhjälte 1966 i EM-kvalet genom två mål på bortaplan (1-1 i 29:e min, 2-1 i 86:e) vid den överraskande 2-1-vinsten. 1966 var samma år som Portugal blev trea i VM i England så det var ett av världsfotbollens topplag som vi ställdes mot. Det var Inge Danielssons andra landskamp - han hade debuterat hemma mot Danmark en vecka tidigare.
Året efter var det dags för retur på hemmaplan och där räddade Ingvar Svensson Sverige i sista matchminuten genom att kvittera till 1-1.
Något EM-slutspel blev det ändå inte 1968, Bulgarien vann kvalgruppen före Portugal och Sverige.

Vem kommer ihåg vem som gjorde 2-1 i VM-kvalet 1981 i nittionde minuten? Inte många, tror jag. Det var Tony Persson, inhoppare i 84:e minuten, som räddade den svenska segern den gången. 1-0 målet gjordes av Thomas "Poletten" Larsson efter 23 min. Två ganska okända anfallare, som båda gjorde sin femte landskamp i den matchen.
Hemmamatchen hade Sverige vunnit med klara 3-0 (1-0 Bo Börjesson 40 min, 2-0 Glenn Hysén 56 min, 3-0 Jan Svensson 73 min) i juni fyra månader tidigare.
Men trots vinsterna mot Portugal missade Sverige att kvalificera sig till VM i Spanien, gruppen vanns av Skottland före Nordirland och Sverige.

1984 var det återigen dags för VM-kval mot Portugal på bortaplan - och ännu en svensk seger! Denna gången var Torbjörn Nilsson den store hjälten. Det var hans comeback-landskamp efter att han återigen tackat ja till landslaget efter en alldeles för lång landslagsbojkott. Resultatet blev 3-1 till Sverige efter två mål av Robert Prytz (1-1, straff, 26 min. och 2-1, 34 min.) och det avslutande 3-1 av Torbjörn Nilsson i 37 min. efter portugisiskt försvarsslarv. En landskamp som många säkert minns väl. Det var den 14 november som matchen spelades, ovanligt sent på året för Sveriges del.
Hemmamatchen hade spelats två månader tidigare och resulterat i en 1-0 förlust (Gomes i 78. min.)
Som bekant blev det inget VM för Sverige i Mexico, gruppen vanns av Västtyskland före Portugal, som båda gick till slutspelet. Sverige blev trea och Tjeckoslovakien fyra.

Den enda poängförlusten mot Portugal på bortaplan kom 1986 när vi i EM-kvalet bara fick 1-1. Svensk målskytt var Glenn Strömberg i 51. min. innan Portugal kvitterade en kvart senare.
Returmatchen gick ett år senare och innebar ännu en 1-0 förlust på hemmaplan. Målskytt var återigen Gomes, denna gången i 34 min.
Något EM-slutspel blev det inte denna gången heller, Italien vann gruppen före Sverige.

Så om man ser det statistiskt så skall vi ha goda chanser på lördag mot Portugal, men jag tillåter mig tvivla på Sveriges chanser denna gången.
Det som oroar mig mest är vårt mittfältsspel, eller snarare frånvaron av mittfältsspel. Jag hör inte till dom som saknar Daniel Andersson, men jag saknar "elfsborgarna" Anders Svensson och Anders Linderoth - särskilt Linderoth! Som det ser ut för tillfället är Linderoths fotbollsframtid i fara och det känns tråkigt. Han var på väg att växa ut i sin defensiva mittfältsroll och vi har inte lyckats skola in någon ny defensiv mittfältare av klass. Anders Svensson är en nödlösning och är för tillfället matchotränad, men blir säkert ändå en av innermittfältarna. Risken är stor att Kim Källström blir den andre och hans defensiv håller inte landslagsklass. Han är alldeles för långsam i vändningarna - passar särskilt illa mot spelskickliga Portugal.
Hur Sverige klarar sig försvarsmässigt kommer att bli avgörande, framåt tror jag inte vi kommer att skapa särskilt mycket. Exakt hur Lagerbäck/Andersson grupperar sina styrkor återstår att se, men de förlitar sig av hävd på rutin och erfarenhet framför form och ungdomlig entusiasm.
Jag skulle, för en gångs skull, vara fullt belåten med en mållös match, men jag tror inte att det svenska försvaret klarar av att kontrollera Ronaldo en hel match. Om Ronaldo är på humör, vilket är troligt eftersom hans form för tillfället är mycket bra, kommer han att inspirera övriga humörspelare i den portugisiska truppen.
Ett porugisiskt lag som är tvingat att vinna för att ha kvar chansen till VM-kvalificering. Ett lag som verkligen inte imponerat hittills med en förlust (Danmark, 2-3) och en ovgjord (Albanien, 0-0) hemma och en oavgjord (Sverige, 0-0) och en vinst (Malta, 4-0) borta.

En spännande lördag för er som har rätt TV-kanal. Matchen kommer att sändas i TV 6 med början kl. 21.00. Planera för en sen lördagskväll i din egen eller någon annans TV-soffa!

Inga kommentarer: