måndag 13 juni 2016

söndag 12 juni - Nu har EM startat

Alltid lika intressant i början på turneringen - hur ser lagen ut, vilka övertygar och vilka underpresterar. Första omgången är alltid försiktig, det är viktigare att inte få stryk än att vinna och spelet blir därefter. Alla lag har inte spelat ännu, bara fjorton av tjugofyra, så det är för tidigt att säga något om kvaliteten på denna EM-turnering. Men det verkar lovande med en del intressanta spelarprofiler och det känns även som om det kommer att finnas utrymme för överraskningar. Jag har satsat en slant på Island som slutsegrare - dags för Lagerbäcks stora genombrott!?
Hur går det för Sverige? Optimismen är stor, både i landslagstruppen och i pressen - det verkar som om alla tar för givet att Sverige skall gå vidare. En optimism som jag har svårt att ta till mig. Vad är det som talar för att Sverige skall lyckas så bra i årets EM? Helt plötsligt har kvalmatcherna mot Danmark blivit jättebra (berodde inte Sveriges vinst en liten aning på att Danmark misslyckades totalt med både laguttagning och taktik?) och många spelare verkar tro att Sverige har goda chanser att vinna hela EM! En aning blåögt tycker jag - visserligen skall man vara optimist men det skall även finnas lite substans bakom.
Jag tror Sverige får det svårt - vi har ett alldeles för dåligt försvarsspel för att klara oss utan baklängesmål i en hel match - och framåt finns "bara" Zlatan. Enligt ryktet så blir startuppställningen mot Irland Anders Isaksson i mål (som är matchotränad, han har inte spelat många matcher i vår!). Backlinjen är Lustig (på högerbacken), Granqvist och Victor Lindelöv Jansson i mitten och Martin Olsson på vänsterbacken. Även Olsson har fått lite matcher i vår och är som vanligt en säkerhetsrisk - hans styrka är offensiven. Mittbackarna är däremot i bra form, har spelat flitigt i vår men jag tycker att båda är lite för heta. Risken är uppenbar att en överambitiös backlinje kan gå bort sig. Jag hade föredragit den lugnare Eric Johansson ihop med Granqvist, men så blir det troligen inte.
På mittfältet blir det Sebastian Larsson till höger (även han matchotränad), en orutinerad Oscar Lewicki och en mycket rutinerad Kim Källström (som inte har blivit snabbare med åren!) och till vänster Emil Forsberg (som jag tycker är bra). Ett mittfält som jag känner mig tveksam inför, men vi har inte bättre i dagsläget när Albin Ekdahl är halvskadad.
Längst fram blir det Berg jämte Zlatan och det kan bli bra om de kan få ihop någon form av samspel! Zlatan axlar sin kaptensroll med all heder och tar på sig ett stort ansvar och han kommer garanterat att svara för en hel del spektakulära insatser, men hur långt kommer det att räcka?
Motståndet i Sveriges grupp består av Irland, Italien och Belgien och att det är i öppningsmatchen mot Irland som Sveriges öde i EM kommer att avgöras är helt klart! Tre poäng där och Sverige är med i striden om avancemang från gruppen. Det blir en spännande drabbning i Paris och en chans för Zlatan att bli odödlig i sin nuvarande hemstad. Det kommer att bli en spännande och tuff match, där domaren kommer att spela en viktig roll.
En härlig turnering väntar, även för Sverige!

Inga kommentarer: